Законами України за порушення виборчого Закону встановлена кримінальна відповідальність (ст. 157, 158, 158-1, 159, 159-1 Кримінального кодексу України (далі КК), адміністративна (212-7, 212-8, 212-9, 212-10, 212-11, 212-12, 212-13, 212-14, 212-15, 212-16, 212-17, 212-18, 212-19, 212-20 статті Кодексу України про адміністративні правопорушення). Певну відповідальність віддзеркалює і Закон України «Про інформацію» (ст. 47, 48, 49), окрім того передбачена дисциплінарна та цивільно-правова відповідальність.
Зокрема, статтею 157 Кримінального кодексу України передбачено такі злочини.
Перший з них, це перешкоджання вільному здійсненню громадянином свого виборчого права або права бути обраним, перешкоджання діяльності іншого суб'єкта виборчого процесу, члена виборчої комісії при виконанні ними своїх повноважень.
Кримінально-карне перешкоджання у здійсненні виборчого процесу поєднується з підкупом, обманом, примушуванням.
Правопорушення, передбачені ст. 157 КК України, вважається закінченим з моменту вчинення перешкоджання, незалежно від бажаного наслідку, а саме - перешкодити вільному здійсненню виборчого права.
У частині 4 статті 157 КК України передбачена кримінальна відповідальність за втручання у здійснення виборчою комісією її повноважень, вчинене службовою особою з використанням свого службового становища.
Спеціальним суб'єктом зазначеного злочину є член виборчої комісії, та інша службова особа, яка використовує своє службове становище.
При кваліфікації окремих діянь, які спрямовані на перешкоджання здійсненню виборчого права, роботі виборчої комісії чи діяльності офіційного спостерігача, роботі виборчої комісії, потрібно враховувати й вимоги адміністративного законодавства, зокрема адміністративних правопорушень, передбачених в статтях 212-8 (порушення права громадянина на ознайомлення зі списком виборців), 212-12 (порушення права на користування приміщеннями під час виборчої кампанії), 212-19 (відмова у звільненні члена виборчої комісії від виконання виробничих чи службових обов'язків, або його безпідставне звільнення з роботи) Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Значним правопорушенням є і фальсифікація виборчих документів та фальсифікація підсумків голосування.
Фальсифікація виборчої документації, а також фальсифікація підсумків голосування призводить до спотворення вільного волевиявлення громадян України і унеможливлює реалізацію громадянами конституційного права на участь у виборах.
Зі змісту статті 158 КК України випливає, що кримінальна відповідальність встановлена не тільки за фальсифікацію, а й за зловживання, вчинені під час голосування, які не пов'язані із фальсифікацією (викрадення бюлетенів, незаконна передача іншій особі виборчого бюлетеня виборцем, надання громадянину можливості проголосувати за іншу особу).
Відповідно до ч. 5 ст. 158 КК України передбачена відповідальність і за незаконні дії, тобто викрадення, приховування, незаконне знищення і псування.
Предметом даного злочину є: виборчий бюлетень; виборчий протокол; скринька з бюлетенями.
Начальник Головного управління юстиції у Чернівецькій області ІВАН СУШИНСЬКИЙ