Органи Пенсійного фонду України, здійснюючи свою діяльність, приймають рішення або вчиняють дії щодо інтересів різних осіб: юридичних і фізичних осіб, а також банківських установ, відповідальних за перерахування єдиного внеску.
Як же можна максимально ефективно використовувати право по захисту своїх інтересів, що надані законодавством таким суб’єктам правовідносин?
У переважній більшості випадків дана ситуація виникає внаслідок внесення територіальним управлінням Пенсійного фонду України вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, рішення про накладення штрафу, нарахування пені. В цьому випадку застосовується Порядок розгляду органами Пенсійного фонду України скарг на рішення про накладення штрафу, нарахування пені та заяв платників при узгодженні ними вимоги про сплату недоїмки із сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою правління Пенсійного фонду України 08.10.2010 № 22-7, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 12.11.2010 за № 1096/18391 (далі – Порядок). Цей нормативний акт поширюється на всіх платників в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування та передбачає порядок адміністративного оскарження.
Вже назва Порядку свідчить, що умовно його можна розділити на два блоки: узгодження вимог про сплату недоїмки та оскарження рішень про накладення штрафів, нарахування пені. Ці дві процедури відрізняються і строками що розгляду, відповідно, заяви або скарги, і органами, уповноваженими розглядати ці заяви та скарги.
У разі коли платник єдиного внеску вважає, що орган Пенсійного Фонду України невірно визначив суму недоїмки, такий платник має право звернутися до територіального органу Пенсійного фонду. Заява про узгодження вимоги подається у письмовій формі та супроводжується документами (розрахунками, копіями платіжних доручень тощо), що свідчать про неправильність сум недоїмки. До територіальних органів Пенсійного фонду заява повинна бути подана протягом десяти робочих днів, наступних за днем отримання платником єдиного внеску вимоги. Строк, встановлений для подання заяви (скарги) не вважається пропущеним, якщо до його закінчення заяву (скаргу) та інші документи до них здано на пошту. Особливу увагу необхідно звернути на оформлення заяви (скарги), що подається до органів Пенсійного фонду, в якій має бути зазначено: прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання скаржника – фізичної особи, а для інших скаржників – найменування, місцезнаходження; найменування органу Пенсійного фонду, яким видано вимогу або рішення про нарахування пені та накладення штрафу, що оскаржується, дата і номер; суть порушеного питання, прохання чи вимога; інформація про оскарження вимоги або рішення органу Пенсійного фонду про нарахування пені та накладення штрафу в суді.
Заява (скарга) підписується скаржником – фізичною особою або уповноваженою нею на те особою, а для інших скаржників – керівником або представником, уповноваженим відповідно до законодавства, та має бути скріплена печаткою скаржника. Заява (скарга) має бути викладена в письмовій формі та надіслана до органу Пенсійного фонду поштою чи передана особисто або через представника. Якщо заява (скарга) в інтересах скаржника подається його представником, то до неї додається копія довіреності (договору), оформленої відповідно до вимог чинного законодавства.
Заява (скарга), оформлена без дотримання цих вимог, що не дає можливості розглянути заяву (скаргу) по суті, залишається без розгляду, про що вноситься рішення про залишення заяви (скарги) без розгляду з відповідним обґрунтуванням.
За результатами розгляду заяви (скарги) орган Пенсійного фонду зобов’язаний прийняти вмотивоване рішення та повідомити про нього особу, що подала заяву (скаргу).
Головне, на що слід звернути увагу, це те, що:
– у разі оскарження вимоги або рішення про накладення штрафу, нарахування пені зупиняється з дня подання заяви (скарги) до органу Пенсійного фонду або позову до суду;
– відповідно до пункту 7.1 вищезазначеного Порядку у разі несвоєчасного подання заяви (скарги) процедура оскарження закінчується.
Отже, висновок очевидний, лише при ретельному дотриманні всіх вимог Порядку щодо строків подання та оформлення заяви (скарги) скаржником може бути в повній мірі використане право захисту своїх інтересів.
Олеся Ісаєнко,
заступник начальника
юридичного відділу
Головного управління Пенсійного фонду України
в Чернівецькій області