2013 рік пов’язаний з комплексом заходів щодо введення в дію з 1 січня 2014 року Закону України «Про державну службу» (із змінами) (далі – закон), прийнятого в новій редакції Верховною Радою України 17 листопада 2011 року за N 4050. Впродовж 2012 – 2013 років в Україні прийнято ряд підзаконних нормативно-правових актів, які спрямовані на реалізацію положень вказаного закону.
Найновітнішим з них є постанова Кабінету Міністрів України від 13 травня 2013 р. N 350 «Про затвердження Державної цільової програми розвитку державної служби на період до 2016 року», яка набула чинності 30.05.2013 року.
Виконання Програми планується здійснити в два етапи. На першому етапі (2013 - 2014 роки) передбачається підготовка та виконання Закону України від 17 листопада 2011 р. N 4050-VI "Про державну службу", створення системи управління людськими ресурсами на державній службі з урахуванням компетентнісного підходу, впровадження прозорого механізму вступу на державну службу та її проходження, відкритості у роботі органів виконавчої влади.
На другому етапі (2015 - 2016 роки) передбачається стандартизація та інформаційно-технологічне супроводження кадрових процесів з урахуванням профілів професійної компетентності посад державної служби, посилення інституціональної спроможності служб персоналу державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим та їх апарату щодо стратегічного планування в процесі управління людськими ресурсами на державній службі, розроблення індивідуальних планів професійного розвитку державних службовців та їх просування по службі.
З впровадженням нового закону очікується розрізнення проходження державної служби та звичайної трудової діяльності.
Віднесення до відповідних категорій посад відбуватиметься щоразу під час формування штатного розпису кожного органу державної влади відповідно до встановлених у законі принципів поділу посад на групи і підгрупи.
На законодавчому рівні закріплено нові поняття (терміни): профіль професійної компетентності посади державної служби (комплексна характеристика посади державної служби, що містить визначення змісту виконуваної за посадою роботи та перелік спеціальних знань, умінь і навичок, необхідних державному службовцю для виконання посадових обов'язків) та рівень професійної компетентності особи (характеристика особи, що визначається її освітньо-кваліфікаційним рівнем, досвідом роботи та рівнем володіння спеціальними знаннями, уміннями та навичками). Планується, що профілі компетентності стануть основою професійного розвитку державних службовців: від визначення особистих потреб у навчанні до вдосконалення навчальних програм і підходів до підвищення кваліфікації системи загалом.
Для відокремлення політичної та управлінської діяльності законом передбачено в державних органах запровадити посаду керівника державної служби, який здійснюватиме управління державною службою в органі державної влади та відповідатиме перед керівником відповідного органу за функціонування державної служби як у апараті, так і в цілому в системі органу державної влади. До його функцій належатиме організація проведення конкурсу на зайняття вакантних посад, призначення осіб на посади державної служби та звільнення їх з посад, присвоєння рангів, прийняття рішень про заохочення державних службовців тощо. У міністерствах відповідно до Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» передбачена відповідна посада керівника апарату. У органах державної служби, де така посада відсутня, функції керівника державної служби здійснюватиме керівник органу державної влади.
Управління державною службою в державному органі здійснюватиметься також через служби управління персоналом, які набувають нових функцій, зокрема щодо проведення спеціальної перевірки відомостей, які подають кандидати на заміщення вакантних посад, планування кар’єри державних службовців тощо.
Основну частку заробітної плати державних службовців становитиме посадовий оклад. Законом встановлено мінімальний розмір найменшого посадового окладу на рівні не менше двох розмірів мінімальної заробітної плати (на посаді державної служби підгрупи V-4) та основні параметри формування схеми посадових окладів. Право на отримання державним службовцем грошової винагороди та матеріальної допомоги на оздоровлення, а також можливість встановлення йому визначених Кабінетом Міністрів України надбавок - зберігається.
Видами відповідальності державних службовців визначено зауваження, догана; сувора догана; попередження про неповну службову відповідність; звільнення з посади державного службовця.
За інформацією розміщеною на сайті Управління Головдержслужби України в Чернівецькій області за станом на 01.01.2013 року загальна кількість державних службовців Чернівецької області складала 5266 осіб (без врахування кількості посадових осіб місцевого самоврядування), з них керівників - 1502 особи, спеціалістів – 3764; жінок – 3670, чоловіків – 1596.
У 2012 році прийнято на державну службу 1118 осіб, з них керівників 246, спеціалістів 872. Вибули з державної служби у 2012 році 1013 осіб, з них керівників 272, спеціалістів – 741.
Ірина Німіжан,
Начальник відділу реєстрації
нормативно-правових актів,
систематизації законодавства,
правової роботи та освіти
Головного управління юстиції
у Чернівецькій області