СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ
ПРАВА ЛЮДИНИ ЗГІДНО КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ
Відповідно до статті 3 Конституції України «людина, її життя і здоров’я,
честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою
соціальною цінністю. Права і свободи людини та
їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави».
Конституція – Основний Закон України (далі-КУ) закріплює ряд соціально-економічних
прав людини.
Соціально-економічні права –
це можливості людини реалізувати свої здібності й одержувати кошти для свого
існування, беручи участь у виробництві благ.
До них належать:
·
право на
власність (ст.41 КУ), яке полягає в тому, що кожен має право володіти,
користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї
інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається
в порядку, визначеному законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть
користуватися об'єктами права державної та комунальної власності відповідно до
закону. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право
приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об'єктів права приватної
власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної
необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови
попереднього і повного відшкодування їх вартості;
·
право на
підприємницьку діяльність (ст. 42 КУ). Згідно цього конституційного права кожен
має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом;
·
право на
працю, яке передбачене ст. 43 КУ. Так, кожен має право на працю, що включає
можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку
вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами
права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової
діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і
перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Використання примусової праці забороняється.
Не вважається примусовою працею військова або альтернативна (невійськова)
служба, а також робота чи служба, яка виконується особою за вироком чи іншим
рішенням суду або відповідно до законів про воєнний і про надзвичайний стан.
Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату,
не нижчу від визначеної законом;
·
право на
страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів (ст. 44 КУ). Ті,
хто працює, мають право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних
інтересів. Порядок здійснення права на страйк встановлюється законом з
урахуванням необхідності забезпечення національної безпеки, охорони здоров'я,
прав і свобод інших людей. Ніхто не може бути примушений до участі або до
неучасті у страйку;
·
право на
відпочинок (ст. 45 КУ). Кожен, хто працює, має право на відпочинок. Це
право забезпечується наданням днів щотижневого відпочинку, а також оплачуваної
щорічної відпустки, встановленням скороченого робочого дня щодо окремих
професій і виробництв, скороченої тривалості роботи у нічний час;
·
право на
соціальний захист (ст.46 КУ). Громадяни мають право на соціальний захист, що
включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати
працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин,
а також у старості та в інших випадках, передбачених законом;
·
право на
житло (ст.47 КУ).Кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких
кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або
взяти в оренду. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі
закону за рішенням суду;
·
право на
достатній життєвий рівень для себе і членів своєї сім’ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло (ст. 48
КУ). Кожен має право на достатній
життєвий рівень для себе і своєї сім'ї, що включає достатнє харчування, одяг,
житло.
Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути
скасовані. Конституція України закріплює лише перелік цих прав, визначає їхній
зміст та принципи їхньої реалізації і захисту, а тому, як правило, приймаються
нормативно-правові акти, які деталізують зміст цих прав, визначають практичні
механізми їхньої реалізації та захисту.
Ірина Німіжан,
Начальник відділу реєстрації
нормативно-правових актів,
систематизації законодавства,
правової роботи та освіти
Головного управління юстиції
у Чернівецькій області