Вирішення земельних спорів це спосіб захисту суб'єктивних прав і законних інтересів землекористувачів та власників земельних ділянок. Під земельним спором необхідно розуміти конфлікт, який виник відносно суб'єктивного права на земельну ділянку фізичної або юридичної особи, яка на законних підставах користується цією ділянкою. Однією із сторін такого спору виступає, як правило, суб'єкт, який набув права безпосередньої експлуатації корисних властивостей земельної ділянки згідно з її цільовим призначенням. Предметом земельного спору є дійсне або передбачуване право особи на конкретну земельну ділянку.
До земельних спорів належать у першу чергу конфлікти, пов’язані з реалізацією, здійсненням землекористувачами належних їм правомочностей. Серед них — спори, що виникають у зв'язку з наданням або вилученням земельних ділянок: неможливістю або обмеженням належної експлуатації земельних ділянок за цільовим призначенням; володінням земельними ділянками(наприклад, неправомірним зайняттям земельної ділянки), належністю земельних ділянок тощо.
Згідно зі ст. 158 Земельного кодексу України ( далі - ЗКУ ) земельні спори у позасудовому порядку вирішуються органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.
Органи виконавчої влади з питань земельних ресурсів вирішують земельні спори щодо меж земельних ділянок за межами населених пунктів, розташування обмежень у використанні земель та земельних сервітутів.
У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів спір вирішується судом.
Відповідно до ст.159 ЗКУ земельні спори розглядаються органами виконавчої влади з питань земельних ресурсів та органами місцевого самоврядування на підставі заяви однієї зі сторін у місячний термін з дня подання заяви. Зазначена мотивована заява з чітко сформульованими вимогами є підставою для порушення провадження щодо вирішення земельного спору.
Земельні спори розглядаються за участю зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору. У разі відсутності однієї із сторін при першому вирішенні питання і відсутності офіційної згоди на розгляд питання розгляд спору переноситься. Повторне відкладання розгляду спору може мати місце лише з поважних причин.
Відсутність однієї із сторін без поважних причин при повторному розгляді земельного спору не зупиняє його розгляд і прийняття рішення.
У рішенні органу місцевого самоврядування або органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів визначається порядок його виконання.
Рішення передається сторонам у 5-денний термін з часу його прийняття.
Сторони, які беруть участь у земельному спорі, мають право знайомитися з матеріалами щодо цього спору, робити з них виписки, брати участь у розгляді земельного спору, подавати документи та інші докази, порушувати клопотання, давати усні і письмові пояснення, заперечувати проти клопотань та доказів іншої сторони, одержувати копію рішення щодо земельного спору, і, у разі незгоди з цим рішенням, оскаржувати його ( ст.160 ЗКУ ). Крім цього сторони мають право бути своєчасно повідомлені про час і місце розгляду справи, давати офіційну згоду на розгляд спору за її відсутності, вимагати від вищого органу або суду призупинення виконання рішення або продовження терміну його виконання та інші.
Згідно зі ст.161 ЗКУ рішення відповідних органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів, органів місцевого самоврядування вступає в силу з моменту його прийняття. Оскарження зазначених рішень у суді призупиняє їх виконання.
Виконання рішення щодо земельних спорів здійснюється органом, який прийняв це рішення. Виконання рішення не звільняє порушника від відшкодування збитків або втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва внаслідок порушення земельного законодавства.
Виконання рішення щодо земельних спорів може бути призупинено або його термін може бути продовжений вищестоящим органом або судом.
Перший заступник Начальника управління юстиції ВАСИЛЬ РЕНДЮК
Опубліковано в газеті «Версії» № 42 від 14 жовтня 2010 року