ДЕРЖАВНА РЕЄСТРАЦІЯ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ
Однією з форм діяльності органів юстиції у забезпеченні державної правової політики та невід’ємним засобом захисту прав і свобод людини, є здійснення правової експертизи та державної реєстрації нормативно-правових актів.
Державній реєстрації на сьогоднішній день в Головному управлінні юстиції у Чернівецькій області підлягають нормативно-правові акти територіальних органів центральних органів виконавчої влади та Чернівецької обласної державної адміністрації, її управлінь, відділів, структурних підрозділів.
Така реєстрація проводиться відповідно до Указу Президента України від 3 жовтня 1992 року № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади», постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731 «Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» (далі – постанова № 731) та інших нормативно-правових актів, що регулюють питання подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію та проведення їх державної реєстрації, скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів, занесених до державного реєстру тощо.
На сьогодні до Головного управління юстиції у Чернівецькій області подають свої акти 40 суб’єктів нормотворення, до яких належать Чернівецька обласна державна адміністрація, Чернівецький прикордонний загін, Чернівецька обласна митниця, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, управління у справах сім’ї, молоді та спорту облдержадміністрації, управління культури і туризму облдержадміністрації, Головне управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Чернівецькій області та інші.
Впродовж 2009 року Головним управлінням юстиції здійснено правову експертизу 171 акту, з яких зареєстровано 115 нормативно-правових актів, повернуто без державної реєстрації для використання в роботі суб’єктам, що їх видали 4 акта та на доопрацювання 43 нормативно-правових акта, відмовлено в державній реєстрації 6 актів.
Процедура державної реєстрації застосовується щодо нормативно-правових актів будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), якщо в них є одна або більше норм, що:
а) зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколами до неї, міжнародними договорами України, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, а також з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації;
б) мають міжвідомчий характер, тобто є обов'язковими для інших міністерств, органів виконавчої влади, а також органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, що не входять до сфери управління органу, який видав нормативно-правовий акт.
Зазначена процедура не застосовується до актів персонального характеру; дія яких вичерпується одноразовим застосуванням, крім актів про затвердження положень, інструкцій та інших, що містять правові норми; оперативно-розпорядчого характеру (разові доручення); якими доводяться до відома підприємств, установ і організацій рішення вищестоящих органів; спрямовані на організацію виконання рішень вищестоящих органів і власних рішень міністерств, інших органів виконавчої влади, що не мають нових правових норм; рекомендаційного, роз'яснювального та інформаційного характеру (методичні рекомендації, роз'яснення, у тому числі податкові, тощо), нормативно-технічні документи (національні та регіональні стандарти, технічні умови, будівельні норми і правила, тарифно-кваліфікаційні довідники, кодекси усталеної практики, форми звітності, у тому числі щодо державних статистичних спостережень, адміністративних даних та інші).
Одним із основних напрямів вдосконалення порядку здійснення органами юстиції функції державної реєстрації, є механізм контролю за дотриманням суб’єктами нормотворення законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів. Існує декілька видів такого контролю.
Так, пунктом 1 постанови № 731 органам юстиції, що здійснюють державну реєстрацію нормативно-правових актів, надано право перевіряти додержання законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів, у разі потреби вимагати подання таких актів на державну реєстрацію та вносити пропозиції про усунення виявлених порушень і недоліків та притягнення до відповідальності посадових осіб, винних у допущених порушеннях.
За результатами перевірок та в разі потреби, Головне управління юстиції інформує Чернівецьку обласну державну адміністрацію, органи прокуратури та засоби масової інформації. Постановою № 731 керівників органів виконавчої влади зобов’язано в місячний строк повідомляти відповідні органи юстиції про вжиті заходи.
Головним управлінням юстиції у 2009 році проведено 11 перевірок суб’єктів нормотворення, до яких належать Чернівецька обласна державна адміністрація, управління Міністерства внутрішніх справ України у Чернівецькій області, Державний архів Чернівецької області, Головне управління охорони здоров’я облдержадміністрації, управління з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи облдержадміністрації, управління житлово-комунального господарства облдержадміністрації, Головне управління ветеринарної медицини Чернівецької області, Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області, контрольно-ревізійне управління в Чернівецькій області, управління у справах сім’ї, молоді та спорту облдержадміністрації, Головне управління статистики у Чернівецькій області, під час яких було переглянуто 4107 актів та виявлено 5 незареєстрованих нормативно-правових актів. Працівники Головного управління юстиції взяли участь у перевірках відділів освіти Герцаївської, Заставнівської районних державних адміністрацій та Путильській районній державній адміністрації, під час яких було виявлено 28 нормативно-правових актів, що не подавалися на державну реєстрацію до Герцаївського, Заставнівського та Путильського районних управлінь юстиції (на сьогоднішній день вказані акти приведені у відповідність до вимог чинного законодавства).
Результати проведених перевірок свідчать про те, що до цього часу існує проблема застосування суб’єктами нормотворення незареєстрованих нормативно-правових актів. Такі акти, по-перше, є не чинними, оскільки не проходять державну реєстрацію, по-друге, вони не проходять правової експертизи і, як правило, суперечать законодавству. Аналізи виявлених за результатами перевірок незареєстрованих нормативно-правових актів свідчать про те, що суб’єкти нормотворення врегульовують певні суспільні відносини шляхом прийняття нормативно-правових актів з обмеженим строком їх дії, із перевищенням повноважень, без погодження із зацікавленими органами та з порушеннями вимог діловодства та нормопроектувальної техніки.
Характер порушень законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів свідчить про потребу у врегулюванні питання адміністративної відповідальності посадових осіб, винних у порушенні законодавства про державну реєстрацію, одночасно з прийняттям Закону України «Про нормативно-правові акти».
Заступник начальника відділу реєстрації нормативно-правових актів, легалізації об’єднань громадян, систематизації законодавства, правової роботи та освіти Головного управління юстиції у Чернівецькій області Ірина Німіжан
Опубліковано в газеті «Ва-Банк» № 4 від 28 січня 2010 року