ОРГАНІЗАЦІЯ ВИБОРНОГО ПРОЦЕСУ В УКРАЇНІ
Спеціальними колегіальними державними органами, уповноваженими організовувати підготовку і проведення виборів Президента України та забезпечувати повне й однакове дотримання законодавства України щодо виборів Президента України є виборчі комісії: Центральна виборча комісія, територіальні виборчі комісії, дільничні виборчі комісії.
Однак Закон України „Про вибори Президента України” визначає прямі обов’язки і відповідальність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їхніх керівників, інших посадових і службових осіб щодо вчинення певних дій з організації та проведення виборчого процесу, неупередженості до кандидатів на пост Президента України, партій (блоків) – суб’єктів виборчого процесу.
Так, стаття 39 Закону покладає на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб зобов’язання сприяти виборчим комісіям у реалізації їх повноважень: надавати їм необхідні приміщення відповідно до нормативів, що встановлюються Законом та прийнятими відповідно до нього актами ЦВК; забезпечувати їх охорону, а також охорону виборчих бюлетенів та іншої виборчої документації; надавати згідно із встановленими ЦВК нормами транспортні засоби, засоби зв’язку, обладнання, інвентар, оргтехніку, що підлягають поверненню після припинення повноважень виборчих комісій.
Порядок оплати зазначених послуг та відшкодування встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Для забезпечення проведення окружною виборчою комісією передвиборної агітації ч.6 ст. 58 Закону передбачає надання органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування за зверненням відповідної територіальної виборчої комісії приміщень, придатних для проведення публічних заходів передвиборної агітації, які вона організовує. Відповідно до ч. 8 ст.59 Закону місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування не пізніш як за дев’яносто днів до дня виборів відводять місця та обладнують стенди, дошки оголошень у людних місцях для розміщення матеріалів передвиборної агітації.
Водночас Закон забороняє органам виконавчої влади та органам та органам місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам брати участь у виборчій агітації. Кандидатам на пост Президента України, які займають посади, у тому числі за сумісництвом, в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування, на державних, комунальних підприємствах, у закладах, установах, організаціях, військових частинах (формуваннях) забороняється залучати для передвиборної агітації або використовувати для будь-якої роботи, пов’язаної з проведенням передвиборної агітації, підлеглих їм осіб (у робочий час), службовий транспорт, зв’язок, устаткування, приміщення, інші об’єкти та ресурси за місцем роботи, а також використовувати службові чи виробничі наради, збори колективу для проведення передвиборної агітації (ч. 15 ст. 64).
На місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування після припинення повноважень дільничних і територіальних виборчих комісій покладено зобов’язання щодо збереження виборчих скриньок, кабін для голосування, печаток, штампів цих комісій, методичної літератури, що надавалися їм на період виборчого процесу.
На всіх етапах виборчого процесу суб’єкти виборчого процесу мають право на оскарження неправомірних дій чи бездіяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, їхніх керівників, інших посадових та службових осіб, які порушують або обмежують виборчі права.
Таким чином на всіх етапах виборчого процесу роль органів державної влади та органів місцевого самоврядування є важливою і відповідальною.
Начальник Головного управління юстиції у Чернівецькій області Іван Сушинський
Газета «Версії» № 47 від 20 листопада 2009 року