СПОЖИВАЧ МАЄ ЗАХИЩАТИ СЕБЕ САМ !
Права споживачів на інформацію про товари (роботи, послуги) регулюються Законами України «Про захист прав споживачів», «Про інформацію» тощо.
Споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору.
Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги).
Інформація про товари повинна містити назви нормативних документів, вимогам яких повинні відповідати товари, перелік основних споживчих властивостей товарів, а щодо продуктів харчування – склад (включаючи перелік використаних у процесі виготовлення продукції інших продуктів харчування і харчових добавок), калорійність, вміст шкідливих для здоров’я речовин порівняно з обов’язковими вимогами нормативних документів і протипоказання щодо застосування; позначку про наявність у її складі генетично модифікованих компонентів; ціну та умови придбання товарів, дату їх виготовлення; гарантійні зобов’язання виробника; правила та умови ефективного використання товарів; термін придатності товарів; відомості про необхідні дії споживача після завершення терміну придатності, а також про можливі наслідки в разі невиконання цих дій; найменування та адресу виробника (продавця) і підприємства, яке приймає претензії від споживача, а також виконує ремонт і технічне обслуговування товарів.
Стосовно товарів, які підлягають обов’язковій сертифікації, споживачеві повинна надаватися інформація про їхню сертифікацію.
Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі. Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.
Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню) затверджується Кабінетом Міністрів України.
Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов'язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.
При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору - в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.
Заступник начальника Головного управління юстиції у Чернівецькій області Тетяна Ніколаєвич
Газета «Версії» № 34 від 21 серпня 2009 року